Nenasycené - nasycené mastné kyseliny

Mastné kyseliny se dělí podle délky jejich řetězce ( krátký, střední, dlouhý ) a podle počtu dvojitých vazeb.

 Nasycené kyseliny, které nemají dvojitou vazbu, pocházejí většinou z živočišných potravin. Mononasycené mastné kyseliny mají jednu dvojitou vazbu, polynenasycené kyseliny mají dvě nebo více dvojitých vazeb. Obě vazby převážně pocházejí z rostlinné potravy nebo z ryb a ostatních mořských živočichů. Mononenasycené mastné kyseliny přispívají k tvoření HDL- cholesterolu (dobrého), který udržuje krevní cévy v pohybu a kromě toho je ho potřeba pro funkci buněčných stěn. Tyto kyseliny se vyskytují především v olejích a některých ořeších.

Pro náš organismus jsou nejdůležitější především omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Omega-3 mastné kyseliny chrání před onemocněním srdce a krevního oběhu, tlumí zánětlivé procesy, podporují vývoj mozku a nervových buněk, mírní poruchy spánku, deprese, agresi a strach. Patří zde kyselina Alfa- linoleová, která se řadí mezi esenciální mastné kyseliny a jelikož si ji tělo nedokáže samo vyrobit, musíme ji přijímat ve formě stravy nebo potravinového doplňku. Z této kyseliny se následně v těle vytváří kyselinydocosahexaenová a eikosapentaenová.

Mezi Omega-6 mastné kyseliny patří především kyselina linolová, která se vyskytuje v ořeších, semenech a olejích. Přetváří se na látky podobné hormonům, které dokáží zastavit zánětlivé procesy a napětí hladkého svalstva, například v krevních cévách. Omega - 3 mastné kyseliny pomáhají při potížích s nadváhou a s nadbytečným podkožním tukem.

Tuky jsou důležitou součástí naší stravy a rozhodně bychom je neměli vyřazovat. Naopak je důležité dbát jak na jejich kvalitu, tak i množství, které by mělo být maximálně 35% našeho denního energetického příjmu. Platí zde zásada, že méně je více a všeho moc škodí.

Tuky rozdělujeme na dvě skupiny: 

Tuky které obsahují velké množství nasycených mastných kyselin a trans mastných kyselin, kterých bychom měli denně zkonzumovat maximálně 1/3. Jejich zdrojem jsou tuky živočišného původu jsou to  především tuky z mléka,  másla, sádla, tučného masa, uzeninách, plnotučných mléčných výrobcích, různých polevách, dortech, zákuscích, trvanlivém a jemném pečivu. Tyto tuky obsahují velmi malé množství nenasycených mastných kyselin.

 

Tuky  obsahující především vícenenasycené a mononenasycené mastné kyseliny, které jsou s výjimkou rybího tuku získávány z rostlinných zdrojů např, olejů, které jsou lisovány za studena. Tyto tuky by měly tvořit 2/3 všech přijatých tuků, které za den zkonzumujeme. Vyskytují se v kvalitních rostlinných olejích a rostlinných tucích, olejnatých semenech a v tučných rybách (např. losos, makrela, sardinky).

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení